Dzieci w wieku 4 lat spędzają wiele czasu w przedszkolu, gdzie rozwijają się fizycznie, poznawczo i społecznie poprzez różnorodne zabawy i zajęcia.
Czterolatki są ruchliwe, ciekawskie i chłonne wiedzy, dlatego przedszkole oferuje im wiele atrakcji dostosowanych do ich potrzeb i możliwości. W artykule omówione zostaną najważniejsze obszary aktywności 4-latków w przedszkolu, takie jak rozwój motoryczny, czynności samoobsługowe, rozwój mowy i myślenia, a także przykładowy rozkład dnia w grupie czterolatków.
Rozwój motoryczny 4-latków w przedszkolu
Dzieci czteroletnie są bardzo ruchliwe i chętnie biorą udział w zabawach ruchowych. W przedszkolu mają wiele okazji do ćwiczenia sprawności fizycznej:
- Biegają, grają w berka, skręcają pod kątem prostym przy zmianie kierunku
- Ćwiczą równowagę, chodząc po krawężnikach, murkach lub ławeczkach z szeroko rozłożonymi rękami
- Chodzą naprzemiennie po schodach, nie trzymając się poręczy
- Kopią piłkę z rozbiegu w kierunku wskazanym przez nauczyciela
- Samodzielnie wchodzą na zjeżdżalnię i zjeżdżają z niej na placu zabaw
Czterolatki chętnie uczestniczą w zabawach ruchowych organizowanych przez nauczycieli, które rozwijają ich koordynację i wytrzymałość. Przedszkole zapewnia im wiele okazji do ruchu na świeżym powietrzu oraz w sali gimnastycznej.
Czynności samoobsługowe 4-latków w przedszkolu
Dzieci 4-letnie są już dość samodzielne w czynnościach samoobsługowych. W przedszkolu doskonalą umiejętności takie jak:
- Samodzielne ubieranie się i rozbieranie
- Posługiwanie się widelcem podczas posiłków
- Wybieranie produktów na kanapkę, którą chcą zjeść
- Mycie zębów, poprawne i systematyczne mycie i wycieranie rąk
- Kultura zachowania przy stole: odpowiednia postawa siedząca, ciche i spokojne spożywanie posiłków
Nauczyciele w przedszkolu nie wyręczają 4-latków w tych czynnościach, lecz pomagają im ćwiczyć samodzielność i dbać o higienę osobistą. Dzieci chętnie pomagają sobie nawzajem i uczą się od siebie nowych umiejętności.
Rozwój mowy i myślenia 4-latków w przedszkolu
W wieku 4 lat następuje intensywny rozwój mowy i myślenia u dzieci. Przedszkole stwarza wiele okazji do ćwiczenia tych umiejętności:
- Dzieci wypowiadają się zdaniami rozwiniętymi, popełniając sporadycznie błędy gramatyczne
- Opisują obrazki przy pomocy zdań
- Mają dobrą pamięć słuchową i rozumieją treść złożonych poleceń (4-5 poleceń w jednej wypowiedzi)
- Bawią się słowami, zmieniając je i dobierając rymy
- Rozwiązują zagadki, podając rozwiązanie i uzasadniając odpowiedź
Nauczyciele prowadzą liczne rozmowy z dziećmi, zadają pytania, czytają książki i wiersze, co sprzyja rozwojowi mowy i myślenia. Czterolatki chętnie opowiadają o swoich przeżyciach i biorą udział w zabawach słownych.
Rozwój społeczno-emocjonalny 4-latków w przedszkolu
Dzieci 4-letnie coraz lepiej radzą sobie w relacjach z rówieśnikami i dorosłymi. W przedszkolu uczą się:
- Łatwo nawiązywać kontakty z innymi dziećmi
- Szukać pomocy nauczyciela w sytuacjach konfliktowych
- Podporządkowywać się normom i zasadom, np. podczas pełnienia dyżuru
- Posługiwać się zwrotami grzecznościowymi: proszę, dziękuję, przepraszam
Nauczyciele pomagają 4-latkom rozwiązywać konflikty, wyrażać emocje i dostosowywać się do wymagań grupy. Dzieci uczą się współpracy, dzielenia się zabawkami i respektowania praw innych.
Warto też przeczytać: Metoda Maria Montessori w praktyce – Na czym polega?
Podsumowanie
Dzieci 4-letnie spędzają w przedszkolu wiele czasu na zabawie i nauce. Rozwijają sprawność fizyczną, samodzielność, mowę i myślenie, a także umiejętności społeczne. Nauczyciele stwarzają im wiele okazji do aktywności dostosowanych do ich możliwości i zainteresowań. Czterolatki chętnie uczestniczą w proponowanych zajęciach i zabawach, ucząc się przez doświadczenie i naśladowanie. Przedszkole jest dla nich miejscem wszechstronnego rozwoju i zdobywania nowych umiejętności.
Przedszkole Montessori – oddział Bambini
ul. Mazowiecka 6
60-617 Poznań
tel. 61 841 11 46
https://www.bambini.com.pl/
Artykuł gościnny.